Kokat egen marmelad ikväll;)

Först så har apelsiner och citroner fått ligga i blöt i ett dygn, skuren i ca 5 mm bitar.
Sen så har jag storm kokat och rört om i 40 minuter....i den lilla kryddburken ligger kärnorna och kokas med för de innehåller Pektin som förvarar marmeladen längre.
Jag slängde med ingefära....några matskedar;) Jammi!
Ner med syltsocker och citronsyra....och koka på 15 min till, sen så....
Ner i rena burkar och slut till dem;) Min sambo är galen i marmelad och jag tycker att det var på tiden att
jag kokade en egen. Nästa gång blir med lime;)
'
Mitt recept:
2 apelsiner
2 citroner...skölj dem väl och skär dem i 5 mm bitar lägg dem sedan i kallt vatten bad ett dygn i rums temperatur.
Förvara kärnorna i samma vatten i en kryddbehållare eller i en tyg tuss.
Häll ner 5dl vatten + frukten+ kärnbehållaren i en kastrull och storm koka 40 min, rör om ofta.
2-3 msk färsk riven ingefära ner i kastrullen...
När 40 min har gott häll då ner 600gr syltsocker och 1,5 tsk citronsyra.
Koka ordentligt i ytterligare 15 minuter.
Jag har inte smakat den ännu men jag tror att jag har lyckats;)
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Jag passade på att smygsmaka lite när Petra stod i duschen. Den var fortfarande varm och inte hunnit stelna ännu men...jävlar vad gott! Hon kan minsann min älskling. ;)



Puss!

2011-08-01 @ 20:23:10
URL: http://haifischmann.blogspot.com
Postat av: /Mylla

bör göras på ekologiska citrusfrukter så man slipper en massa konstigheter.. men det lät väldigt gott med ingefära i!

2011-08-01 @ 20:27:00
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Petra

ha jaså du din filur;) Puss

2011-08-01 @ 20:27:15
URL: http://kreativakonstigheter.blogg.se/
Postat av: Petra

Sv: Mylla! ja, absolut ekologiskt ska det vara;) Tog en slick jag med nu,,,,glatt överraskad så gott det var och ingefäran drar lagom i bakgrunden.

2011-08-01 @ 20:30:26
URL: http://kreativakonstigheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0