Snuppe sno

Min fina mormor som inte längre finns men finns ändå brukar alltid berätta om Snuppe sno för mig när jag var barn. Mormor Bojan kunde alla verser utan till och jag minns att jag var imponerad,) Det går inte en enda jul då jag inte tänker på Snupppe sno och hans sko,,,,,,,

 

Om Snuppe Sno kunde man läsa i "Hem och Hembygd i Önnemo" av Anna Maria Roos. Den första upplagan kom 1913. 

Versen heter "Tomtens sko" och lyder så här: 

Lilla tomtegubben, 
lilla Snuppe Sno, 
satt på björkestubben, 
synade sin sko. 

"Kära, den är sprucken! 
Kan den lagas mer? 
Bromsen blir väl stucken, 
om jag honom ber?" 

Skatan satt och skratta' 
på en furugren: 
"Kan du inte fatta 
du ska gå till sme'n? 

Gå till Per i Hagen, 
som här nära bor! 
Han skall nog på dagen 
laga dina skor." 

Bort till Per i Hagen 
gick så Snuppe Sno. 
"Kan du, säg, på dagen 
laga upp min sko?" 

Per slog dit en skålla 
utav koppar röd. 
"Den skall säker hålla, 
det har ingen nöd." 

Glad gick tomtebissen 
hemåt till sitt bo. 
Alla se på nissen 
och hans fina sko. 

Alla fåglar granna 
se på, vad han fått. 
Alla myror stanna, 
fast de ha så brått. 

Alla björkar ljusa 
få en häpen min. 
Alla blomor susa: 
"Se, vad han är fin!" 

Trast i furutoppen 
strax en visa kvad: 
"Det har kryat opp'en. 
Nu är tomten glad." 

Källa; HÄR


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0