Kardemummaskorpor!

Recept: Kardemummaskorpor
30-60 stycken.
25 g jäst
125 g smör
2,5 dl mjölk
0,5 tsk salt
0,5dl strösocker
2 tsk stöt kardemumma.....hem stött i morteln är oslagbart i smak.
7-8 dl vetemjöl
Pensla med: Ägg
Ugn; 225°/100°
1. Smula jästen i en skål. Smält smör i en kastrull och tillsätt mjölk. Värm till 37°. Häll över jästen och rör tills den lösts upp.
2. Tillsätt salt, socker,kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg och låt jäsa övertäckt med duk i 45 minuter.
3. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två bitar. Rulla till släta längder och lägg på en plåt med smörpapper.
4. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 13 minuter. Låt svalan.
5. Dela längderna på mitten på längan eller på mitten uppifrån. Delar du på mitten på längan så blir det avlånga skorpor och delar du på mitten uppifrån så får du munstora bitar.
Lägg bitarna på plåten igen i ugnen 100° tills de är torra och hårda som en skorpa ska vara. Mina fick ligga kvar över natten på efter värmen.
Jag delade mina uppifrån och fick massor med små goda skorpor.....men ikväll ska jag baka fler och då ska jag skära dem på den rakt igenom, så jag får avlånga skorpor.
Kolla till dina skorpor i ugnen då och då så du har koll....på när du kan slå av ugnen och låta dem ligga på efter värmen.
Finns det något bättre till kaffet och te...än en färsk god skorpa med smör på;) jammi!
Lycka till! kram
Tips! Perfekt julklapp eller att ta med när du är bort bjuden, köp en gammal burk eller fyll en glasburk som du har återanvänt;) Lite snöre, en lapp och kärleken är gjord;)
(Receptet hittade jag i en gammal HemmetsJournal)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0