RÄDDAR LAPPUGGLAN!

Allt började med att jag ville till Stornäset i eftermiddag för att titta om ugglan fanns kvar då jag vet att flera har sett den vid hagen. Mycket riktigt med hjälp av tips från en av kvinnorna som bor vid Stornäset så fann vi den sittandes på en liten stubbe. Helt utmattad...ett par med sina hundar passerade oss och sa som det var, att den svälter och vi är oroliga för den...kan inte ni fågelmänniskor hjälpa den?
Jag svarade då: japp jag ska göra allt vad jag kan, jag lovar! Detta är den sjunde lappugglan vi ser i år.
Droppen var när mannen (i paret) berättade att en kvinna hade klappat den på magen och huvudet....hm tänkte jag denna ugglan är inte som den ska.
Jag ringde en ny fågelskådar vän som VC ordförande i MOF han gav mig nummret till Martin som sa vad jag skulle göra.
Sen så fick jag nummret till Stefan H som ni ser i bild i kamodräkten som bor i närheten av S näset.
Han kom som ett skott med kartong och då han är van att göra detta så kände vi oss trygg.
Vi är evigt tacksam för all hjälp som vi fick denna valborgsafton!!!!
Tack till Ingmar M, Stefan H och Martin B för erat arbete!!! Underbara människor!!!
Ugglan är helt slut,,,,den orkar knappt öppna ögonen och vinden gjorde nästan så att den föll omkull.
Stefan sitter och snackar varsamt med ugglan....
Innan han kan ta den utan att själv bli biten eller skadad av ugglans enorma klor som kan skära igenom en hand som en kniv vilken sekund som helst...
När han väl hade ugglans klor i ett bra grep så kunde vi undersöka den. Stefen kände snabbt att den är undernärd och mager. Så vårat beslut att lämna in den till Martin är rätt.
Närbild
När vi kom fram till Martin den underbara människan som hjälper skadade fåglar så få Tobias hjälpa till att lyfta ugglan och grepa dess klor...ett kritiskt ögonblick då klorna lätt kan krossa Tobias händer. Jag menar Tobias har aldrig gjort detta tidigare. Jag svalde en gång extra kan jag säga...
Ugglan får vätska ner i sin mage förbi krävan som är ugglan första mage.
Den fick sedan placeras i en bur tillsammans med en stor ugglehona av samma sort som är väldigt argressiv och har en skadad vinge.
Här har vi honan.....hon blev inte glad när Tobbe bar in den ugglan som vi kom med.
Nu kan vi bara hoppas på det bästa för våran uggla,,,jag säger våran för den var till låns i mitt knä och Tobbes famn.
Jag har döpt den till "Sleepy" för den sov verkligen på stubben av uttmatning då vi fann den.
HÄR kan du kika in på min fotoblogg och titta på mängder av bilder samt stora bilder.

Kommentarer
Postat av: Ulrika Limmerdal

Bra jobbat :) när är hjältar

2012-05-01 @ 07:56:44
Postat av: Petra

SV Ulrika: Det fanns ingen annan väg annat än två, låta naturen ha sin gång och se den bli nedtrampad av kossorna i beteshagen eller göra ett försök till att rädda den. Det kostade tid och pengar men det är det värt om den kan överleva. Skulle den dö så kommer den att lämnas in för provtagning och dokumenteras inför framtiden. Den var i väldigt dåligt skick men han har lyckats rädda en som var sämre än så Martin. Ugglornas system slås av vid svält och den kan inte ta emot maten då organen slutar att fungera så även om den ser pigg ut, äter rå kyckling och tar emot vatten via sond så kan ugglan inte ta hand om maten den hamnar i krävan och stannar där, sen dör ugglan. Vi är glad att vi gjorde detta och jag är glad att jag valde att ta hjälp av en kunnig person då ugglan skulle i lådan. Hade jag gjort det så kanske mina händer hade varit trasor nu. Jag ville inte utmana ödet på den biten. Ugglan är ingen leksak. Den kräver respekt så in i norden. //Tack tjej och hoppas din dag blir fin,)

2012-05-01 @ 08:32:36
URL: http://kreativakonstigheter.blogg.se/
Postat av: Mylla

bra jobbat! hoppas att den klarar sig.. se till att uppdatera!

2012-05-01 @ 13:00:16
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Petra

SV Myllan:Tack! Japp, tyvärr så dog den men vi gjorde vad vi kunde och det känns rätt och skönt.

2012-05-01 @ 16:59:47
URL: http://kreativakonstigheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0