Blekingesnaps

Granstrunt// Du plockar alltså det gröna skira längst ut på granan då du gör snaps.
Granskotten bleknar och mjuknar ännu mer så det är inte allt för svårt att få ut dem ur flaskan.
Vill man gör det lätt för sig så väljer man en syltburk med lock. Jag tog till vara på en saftflaska .
Recept:
1 flaska neutral vodka a 70cl.
1dl späda granskott
7 enbär
1 sockerbit
Låt stå i ca 7-14 dagar. Skaka om flaskan lätt ibland.
Sila genom melitafilter och häll upp i en fin flaska lagom till midsommar.
Detta är den godaste snapsen som finns näst efter fläder i min smak.
Jag ska testa att gör ljungsnaps så snart ljungen blommar och innan humlor och andra insekter suger ur den goda honungen för sötman behövs.
Eftersom jag vill göra två sorter på en 70 cl flaska så gjorde jag så här:
3,5 dl vodka
1/2 dl granskott
3 enbär
1 tsk socker

Kommentarer
Postat av: Mylla

vi gör granlikör på samma sätt (medn med honung eller socker), samt provar just nu att göra granskottshonung.. och så ska jag koka maskrossirap idag =)

2012-05-31 @ 13:20:31
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0